Vandaag stond ik voor het eerst voor de klas! Wat was dat leuk! Ik zou vandaag twee klassen les gaan geven, maar er was weer een roosterwijziging geweest, waardoor ik maar één klas les heb gegeven: th1b.
Ik was zelf heel tevreden over mijn eerste les. Ik vond dat ik goed orde had en dat de klas leuk meedeed. Ik denk dat het ook een voordeel is geweest dat mijn eerste les al van 10.30-11.30 uur was. 's Ochtends vroeg zijn leerlingen over het algemeen nog wat rustiger en gemotiveerder. Ik zal nu de feedback van Helen laten zien en daarna zal ik er kort op reageren. Ik snap niet hoe ik mijn lessenplan op internet kan krijgen, maar zodra ik dat weet, zal ik het lessenplan bijvoegen.
Feedback Helen ten Berge
De klas komt druk binnen. Het is ook een drukke klas. Je vertelt dat jij les gaat geven en vraagt of ze hun boeken willen pakken. Dit gaat met veel lawaai; toch hebben ze in een mum van tijd hun blz. voor.
Je begint direct - goed.
Je laat hen het gedichtje lezen in het textbook en daarna moeten ze de juiste blz. in hun werkbook voor pakken. Als je dit op het bord zet aan het begin van de les, scheelt je dat veel rumoer.
De leerlingen beginnen met de opdracht. Dit gaat wel goed. Ook het beginnen met de tweede opdracht gaat goed. Je wilt beginnen met het liedje luisteren. Dat doe je ook, maar het is niet écht stil. Hierdoor hebben sommige leerlingen niet door wat de bedoeling is van het liedje.
Het nakijken gaat rumoerig. Je corrigeert Dionne en Jarnely, goed. Je corrigeert ook Joey, goed.
Je begint met de opdracht 'gadgety phone'. De inleiding mag wel iets uitgebreider. Waar gaat het over, wat moeten ze doen? Deze leerlingen zijn nog zo jong, je moet ze erg bij het handje houden. Het geluk is hier dat ze redelijk slim zijn. Bij een KT klas moet je echt goed uitleggen wat de bedoeling is.
Je vraagt: 'Ging het goed? Konden jullie het goed volgen?' Prima!
Luisteren naar het 'alphabet'. Weer als opmerking: Vertel van tevoren goed wat je wilt van de leerlingen. Dat de leerlingen 4b moeten maken tijdens het nog een keer afspelen, is niet bij iedereen duidelijk.
Je gaat oefening 4b nakijken. Waarom doe je dat niet even op het bord? Dat is toch veel makkelijker en overzichtelijker voor de leerlingen?
Er ontstaat wat discussie over de 'WWW' (dabl joe, dabl joe, dabl joe) van het luisterfragment. Dit kap je op tijd af - goed.
Nu moeten ze hun naam gaan spellen. Werkelijk... sommigen doen dat in het Nederlands. Je legt uit dat ze het ook op moeten schrijven - prima. Dit had beter aan het begin gekund.
De leerlingen worden erg druk en zijn niet meer met de opdracht bezig. Je wilt de aandacht. Het duurt even voordat je verstaanbaar bent.
Voordat je verder gaat, wacht totdat het helemaal stil is.
Goed idee, het laten voorlezen van de vocabulary. Dit willen ze ook wel. Ik ga het ook proberen.
Ze moeten oefening 10 en 11 maken. Schrijf dit op het bord!! Oh, je hebt geen bordstift. Ga ik regelen voor je.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben erg blij met de feedback die ik van Helen heb gekregen, ik kan er namelijk echt iets mee. Ze heeft me tips gegeven over dat ik bij elke opdracht goed moet uitleggen wat de leerlingen moeten doen en dat ga ik ook zeker doen vanaf nu, want ik merkte de verwarring die af en toe over de opdrachten ontstond. Verder raadde ze me aan dat ik op het bord moet schrijven wat ze moeten doen. Dit is ook een hele handige tip die ik ga toepassen. Ik vind het ook leuk dat ze op heeft geschreven wat goed ging, want ook daar leer ik van. Dan weet ik waar ik vooral mee moet doorgaan.
Ik ben zelf vooral heel tevreden over mijn les. Het orde houden ging redelijk goed en dat kwam ook doordat ik bijna alle namen kende. Daar had ik van tevoren namelijk hard op geoefend. Dit kwam me goed uit. Eén keer tijdens de les waren de leerlingen namelijk zo rumoerig dat ik niet boven het lawaai uitkwam. Toen ik bepaalde namen riep, kreeg ik hen wél stil. Verder liet ik de leerlingen veel zelf voorlezen, zoals de zinnen van de vocabulary, de opdrachten en de inleidingen van de opdrachten. Wanneer bepaalde leerlingen dan niet meer opletten, gebruikte ik de truc om één van die leerlingen te vragen om een stukje voor te lezen. Op die manier kreeg ik hen weer stil. Deze truc ga ik sowieso blijven gebruiken, want hij werkte heel goed.
Wat ik echt ontzettend leuk vond, was dat Kim (een leerlinge) na de les naar me toe kwam. Ze vroeg of ik vaker les ging geven. Ik zei tegen haar: 'Ja, ik ga jullie nu zeker vaker les geven. Lijkt dat je wel wat?' Waarop zei antwoordde dat ze dat juist heel leuk vond. Ook een jongen hoorde dat en zei: 'Ja, dat vind ik ook heel leuk.' Lief toch?
Nu naar huis en de lessen van morgen voorbereiden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten