Toen ik al in de bus zat, belde Helen mij dat zij vandaag niet op school kwam, omdat haar zus gisteravond in het ziekenhuis is opgenomen. Aangezien ik toch al onderweg was, ben ik toch naar het Aletta Jacobs gegaan. Ik ben naar Albert Lotgering gegaan en heb het derde en vierde uur met hem meegelopen. Zijn lessen werden gegeven door een stagiaire, Suze, die een educatieve minor doet. Zij studeert Engels aan de Rijksuniversiteit in Groningen.
Les 1
De eerste les had zij een kt1-klas. De les begon met een so. Er was één jongen erg vervelend, zowel toen zij de so uitdeelde als tijdens de so. Hij had de hele tijd zijn mond open. De andere leerlingen waren rustig tijdens de so. Op een gegeven moment kwam er een docent in het lokaal met een aantal leerlingen. Dat kan allemaal, omdat het open lokalen zijn. Ik kan hier nog steeds niet aan wennen. De docent vroeg aan Suze of de leerlingen op de computers mochten werken in het lokaal dat er naast lag. Door dit hele gebeuren was de concentratie van de leerlingen even weg. Zo ook die van de jongen die al vervelend was. Suze heeft hem in de studio gezet nadat hij klaar was met zijn so.
De rest van de les hebben de leerlingen oefeningen gemaakt die de grammatica en de woorden van het hele hoofdstuk herhaalden. Dit was namelijk de laatste les voor de toets over het hele hoofdstuk. Suze zette het huiswerk op het bord en ze schreef ook op wat de leerlingen konden doen als ze klaar waren.
Wat me tijdens de les opviel, is dat Suze veel Engels gebruikte en van de 'moeilijke' woorden gaf zij gelijk de Nederlandse betekenis, bijvoorbeeld: 'You have approximately, ongeveer, ten minutes.' Zij gebruikte veel meer Engels tijdens de les dan ik Helen tot nu toe heb horen doen. Dat mis ik bij Helen wel een beetje.
Verder viel het me op dat ze echt met de leerlingen begaan was. Ze bleef geduldig en hoewel ze streng was, was ze ook erg aardig en vrolijk naar de leerlingen toe. Ik vind dit een mooie combinatie. Ik zag haar op een gegeven moment ook een meisje even kort over haar bovenarm aaien. Je kon zien dat het meisje dat wel kon waarderen. Ik denk dan ook dat ze wel een goede band heeft met de leerlingen.
Les 2
De tweede les had Suze een tl4-klas. Albert Lotgering begon deze les. Hij besteedde aandacht aan de afgelopen toets. Het resultaat was namelijk ietwat teleurstellend geweest. Het gemiddelde was een 6.1 dus dat was wel redelijk. Het hoogste cijfer was een 9.8, wat geweldig was natuurlijk, maar er waren ook veel onvoldoendes gevallen waaronder een 1.3. Eigenlijk, als ik heel eerlijk ben, vond ik niet dat Albert Lotgering het leuk bracht. Hij zei namelijk herhaaldelijk dat de leerlingen zulke 'stupid, silly mistakes' hadden gemaakt. Ik ben van mening dat je zoiets ook anders kan brengen zonder de leerlingen 'terecht te wijzen'. Ik weet in ieder geval dat als ik daar in de klas had gezeten dat mijn aandacht al lang weg was geweest bij zulke opmerkingen.
Daarna nam Suze de les over. Ze gingen een nieuw hoofdstuk inleiden over hobby's en vrije tijd. Ze is toen eerst de woordjes met de leerlingen langs gelopen en daarna stelde ze de leerlingen allemaal vragen over hun hobby's. Het was een leuke introductie en ze deed het allemaal in het Engels. Vaak antwoordden leerlingen in het Nederlands terug of in het Engels met één of twee woorden. Ze attendeerde hen er af en toe op dat ze in hele zinnen in het Engels op de vragen moesten antwoorden, omdat dat in de mondeling die er aan zit te komen ook moet. Ze ging er echter niet steeds weer op in als leerlingen toch in het Nederlands antwoorden, met als gevolg dat ze zeer weinig Engelse respons kreeg. Verder hing er de hele les door een prettige, gezellige sfeer in de klas. Aan het einde hebben ze nog een luistertoets gedaan en daar een aantal opdrachten over gemaakt.
Aan het einde van de dag had ik ook nog even een gesprekje met Albert. Ik merkte toen alweer dat ik me niet helemaal op mijn gemak voel bij hem; ik vind hem onder andere autoritair. Ik heb faalangst en heb er veel moeite mee om mijn werk te doen als ik mij niet op mijn gemak voel. Als ik me niet op mijn gemak voel, kan ik gelijk mezelf niet meer zijn. Ik heb vertrouwen van iemand nodig en dat voel ik bij hem totaal niet. Bij het kennismakingsgesprek had hij meteen al gezegd dat hij schrok van hoe weinig stagiaires vaak wisten en dat hij vond dat het vaak te wensen over laat. Misschien bedoelde hij het niet zo heftig, maar ik vond het niet leuk om te horen. Ik had gelijk geen vertrouwen meer in zijn 'beoordeling' over mij. Ik weet dat uiteindelijk Helen mij beoordeelt, maar ik voel wel extra druk. Misschien is het niet helemaal eerlijk dat ik dit allemaal zeg, maar dit is wat ik ervaar. Hopelijk kan ik mijn mening snel bijstellen.
Beste Sieuwke
BeantwoordenVerwijderenKijk, daar is een blog ook voor..om je gevoelens van je af te schrijven. Om te beginnen.....ik snap je wat ongemakkelijke gevoelens bij A....we hebben het er donderdag wel even over. Het is denk ik een mooie casus om in te brengen. Maar....ik kreeg gisteren toevallig een mailtje van hem waarin hij schreef dat hij een heel positieve indruk van jou heeft. Zo zie je maar.... Het is voor jou een leerpunt om te proberen sterk in je schoenen te staan..ik weet dat dat lastig is, maar voor jou is dat echt belangrijk. Je hebt veel talenten maar die komen minder tot hun recht wanneer je kwetsbaar bent. Verder vind ik dat je goed observeert en lees ik je blog graag. Mooie schreden op het gebied van de ICT:-)
groet
Roelien