Ik heb vandaag twee keer les gegeven. Ik zal de feedback van Helen ten Berge laten zien en daarna zelf iets over de les en de feedback zeggen.
Feedback Helen ten Berge
Les 1: th1b - 9.00 - 10.00 uur
We zitten in een raar lokaal. Het opstarten duurt ook even. Jij begint met uitdelen en dan komen er nog acht leerlingen binnen. Misschien even wachten totdat iedereen er is voordat je uitdeelt (we hebben een toetsje).
Ook moet je de leerlingen eerst uit elkaar zetten en dan pas uitdelen. Dan creëer je eerst rust en kun je verder.
De uitleg van de toets is prima.
Je zegt: 'Nu is het stil anders heb je een 1.'Dit is iets, dat kun je niet waarmaken. Ten eerste: Wie geef je dan een 1? Niet iedereen zit te kletsen. Ten tweede: Het is niet eerlijk als ze wel hebben geleerd, je krijgt hoe dan ook gezeik met ouders.
Zeg iets wat je wel waar kunt maken zoals: 'Zie ik je kletsen en noem ik je naam, dan schrijf je -1 op je blaadje en gaat er een punt van je cijfer af.' (Dit doe je uiteindelijk niet, maar dat hoeven zij niet te weten.)
De leerlingen zijn fijn met het toetsje bezig.
Remco en Gregory zijn klaar met de toets en beginnen te gniffelen. Erg irritant.
Er zijn een heel aantal mensen klaar. Jij vraagt: 'Wie is er nog bezig?'. Er steken een stuk of 4-5 leerlingen hun hand op. Je mag dan best even aangeven dat ze nog eventjes hebben, anders duurt het wel erg lang en zo veel en moeilijk is het nou ook weer niet.
Uiteindelijk is iedereen klaar en haal je het op. Terwijl je dit doet, zeg je: 'Pak je boeken alvast.' Wacht even totdat je alles hebt opgehaald. Eerst het één, dan het ander.
Je hebt op het bord de juiste blz. geschreven: goed.
Je begint met de tekst en activeert hun voorkennis - goed. De leerlingen brengen genoeg in. Je zet hen aan het werk en ze doen het ook. Gregory is heel snel klaar. Loop anders even heen om het zelf te bekijken, ik betwijfel of het goed is.
Je gaat bespreken. Je geeft de beurt aan Zeliha en iemand anders antwoord. Je reageert hier goed op. (Ik vroeg Zeliha om het antwoord, dus dan wil ik niemand anders horen.)
Je waarschuwt Jarneley. Ze is er wel van onder de indruk. Mooi zo. Je schrijft haar op uiteindelijk.
Ook Mohammed spreek je aan over het feit dat hij door je heen kletst - prima.
Je neemt samen met de klas de tekst door en gaat dan de vragen bij langs - goed.
Gregory zit je te testen: hoe ver kan ik gaan? Let hier op. Je mag hem er best uitsturen.
Let erop dat je niet steeds dezelfde mensen de beurt geeft.
Remco, Gregory en Mohammed schrijf je ook op. Nu heb je er vier. Na de les roep je hen bij je en krijgen ze strafwerk.
__________________________________________________________________________________
Toen ik de toets aan het uitdelen was, dacht ik zelf al: Ik had hen beter eerst uit elkaar kunnen zetten. Beetje dom, maar te laat. Al doende leert men.
Verder vond ik het tijdens de toets moeilijk om tegen de leerlingen te zeggen dat ze nog een bepaalde tijd hadden, want ik was bang dat tijdsdruk aan het resultaat zou afdoen. Dat zou ik zonde vinden, want een paar van de leerlingen die nog bezig waren, staan er bij Engels al niet zo goed voor.
Een aantal leerlingen was druk tijdens deze les. Uiteindelijk heb ik vier namen opgeschreven, omdat zij steeds maar weer kans zagen om te kletsen of te lachen. Ik heb hen ook strafwerk meegegeven. Het is een hele leuke klas, maar ze kunnen af en toe behoorlijk druk zijn. Ik hoop door zo mijn grenzen aan te geven, dat ik op den duur minder moeite heb om de klas stil te houden.
Les 2: kt1a - 13.00 - 14.00 uur
Je begint met het opschrijven van de blz. op het bord - goed.
Alko heeft zijn boeken niet mee, moet je dit niet noteren? Rick heeft ook geen boeken, zie je dat? We beginnen met het alfabet.
De leerlingen mogen met zijn tweeën de letters fonetisch opschrijven. Leuk, ik ben benieuwd.
Je schrijft nu 'the alphabet' op het bord en gaat met de leerlingen bekijken hoe je het fonetisch schrijft. De leerlingen worden erg druk en hebben het lang niet allemaal over de opdracht. Dit is de reden dat ik dit bijna niet doe. Het is zo lastig om de klas dan terug te krijgen.
Jij doet 'ssssst' en dat werkt. Rob en Ilse gaan op het bord schrijven - leuk. Ze doen het aardig. Het is niet allemaal fonetisch, maar wel weer logisch wat ze opschrijven. Het nakijken moet strakker, sneller. Dit doe je op den duur ook. Je zegt er wat van en geeft beurten.
Sirano en Alko zijn aan het testen. Ze gooien een prp naar Ilse. Je wordt boos - prima en gaat verder - goed.
Nu heb je gezegd dat je namen op gaat schrijven. Houd je hier ook aan. De klas wordt langzaam aan weer drukker. Ga nu ook namen opschrijven. Dat doe je ook met Alko. Dat heeft wel effect op hem, maar de rest boeit het niet zo.
Geef aan dat je niet onderbroken wilt worden, dat dat erg storend is. Je mag er best iemand uitsturen hoor!!
Daarna doe je de 'alphabet rap'. Ik vraag me al zes jaar af hoe mensen zo uit de maat kunnen rappen.
De leerlingen moeten spellen. Je zet Rob zomaar naast Beyza, haha. Rob is hier niet van gediend. We hebben geoefend met spellen. Je wilt verder en zegt: 'Dit duurt met te lang.' Des te langer je bij me bent, des te meer ik mezelf in jou hoor. Je neemt Stone 10 met hen door - goed.
Ondanks dat je Alko hebt opgeschreven, gaat hij door samen met Sirano. Doe hier wat aan, anders luisteren ze straks helemaal niet meer. Het kan niet alleen bij waarschuwen blijven.
Je zegt: 'Ik ga het niet uitleggen en dan wordt het huiswerk en heb je straks veel meer huiswerk' (of iets in die geest). Dit werkt nu nog een beetje, maar dat blijft niet werken. Ze moeten gewoon naar je luisteren, omdat jij dat zegt, punt. Dit doe je door actie te ondernemen: 'Praat je door me heen? Bam, op papier. Ga je te ver? Bam, eruit, nablijven of strafwerk.'
De leerlingen gaan gemengd aan het werk. Sommige snel en goed, anderen niet of minder goed.
___________________________________________________________________________________
Helen zei na de tijd nog tegen me dat ik voor mezelf na moet gaan waar mijn grenzen leggen. Zodra ik dat weet, kan ik consequent zijn tegenover de leerlingen. Dan weten ze wat ze bij me kunnen doen en wat niet. Ik ga hier zeker over nadenken. De les verliep wat moeizaam. Ik kon merken dat ze het alfabet ook niet het meest boeiende onderwerp vinden, maar het moet toch even behandeld worden.
Ik heb veel aan Helen's feedback en ik ga er zeker wat mee doen. Ik ga in ieder geval consequenter optreden wat stoorzenders betreft.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten