zondag 12 februari 2012

Stagedag 13, 8 februari

 Feedback Helen ten Berge
Les 1: kt1a - 9.00 - 10.00 uur

Je begint met herhalen van de persoonlijke voornaamwoorden. Het zit er nog goed in. Je merkt dat er 'iets is'. Ze hebben net met geschiedenis een film gekeken en ze zijn een beetje duf. Daar heb je het met hen over - goed.

Je deelt de oefening over de persoonlijke voornaamwoorden uit en ze gaan het doen, prima. Het nakijken gaat ook prima.

Ook het herhalen van de vragende voornaamwoorden gaat goed. Je deelt de oefening uit en ook dit gaan de leelringen maken.

Het nakijken gaat iets moeilijker nu. Het is ook 9.30, de spanningsboog verslapt. Die van jou niet en je blijft corrigeren, prima.

Je waarschuwt Kevin voor de tweede keer en zegt 'Kevin, nu wil ik je niet meer horen'.

Voor de volgende keer is het misschien handig als je Sirano en Alko uit elkaar zet. Het zijn twee charmeurs, maar ze hebben wel invloed op de rest van de klas.

De rest van het uur mogen ze bezig met de test yourself.

9.40: Je loopt heen en weer en de klas is aan het werk. Het gaat best goed eigenlijk.

Je schrijft nog even op het bord dat ze een GP Hoofdstuk 3 hebben op 17 februari. Heel goed.

9.50: Alko en Sirano hebben keihard gewerkt, maar nu zijn ze klaar en gaan opruimen. Dat is niet de bedoeling en je spreekt hen hierop aan en zegt dat ze best met de Stones bezig kunnen gaan. Ze hebben daar niet zo'n zin in.

Je maakt even een praatje hier en daar. Dat vinden ze gezellig.

Je herhaalt de vragende voornaamwoorden en persoonlijke voornaamwoorden. Je wilt ze willekeurig uit de klas horen. Erg leuk. Ze doen het goed en daar bloeien ze van op.
_______________________________________________________________________

Ik vond het een leuke, relaxte les. Ik heb voor mezelf wel besloten dat ik Alko en Sirano de volgende les uit elkaar zet als ik weer last van hen heb. Ik wil hen niet bij voorbaat uit elkaar zetten, want iedereen verdient een kans.

De klas heeft goed gewerkt en ze luisterden goed naar me. Ook over deze klas krijg ik steeds meer de controle. Ik hoef hen minder vaak tot de orde te roepen en als ik het stil wil hebben, zijn ze ook meteen stil. Dat doet me goed en het werkt een stuk gemakkelijker. Ik heb deze les ook weer geprobeerd een betere band met de leerlingen te krijgen door hier en daar een praatje met hen te maken en volgens mij vonden ze dat hartstikke leuk.

Les 2: th1b - 11.30 - 12.30 uur

De les begint laat en je begint met een onderzoekje (een diagnostische toets). Je legt het goed uit. De klas is zoals gewoonlijk lekker druk.

Je deelt het toetsje uit en vertelt dat ze het alleen moeten maken en dat doen ze. Ze beginnen al echt aan je te wennen.

Je gaat nu een soort spel doen. Erg leuk. Ze moeten in groepjes woorden omschrijven en uibeelden. Je zegt een paar keer dat het rustig moet zijn, want in het lokaal naast ons is een toets. Prima dat je daar om denkt.

Je loopt door de klas om te assisteren. Er is wat onrust met opstarten. Ze zijn wel erg enthousiast.

Ze zijn nu bezig en het gaat erg goed!!! Het volume neemt toe, toch zijn ze allemaal met de opdracht bezig en erg fanatiek!! Leuk om te zien.

Deze klas heeft al dans&dramagehad. Ze zijn dus niet bang om uit te beelden.

Er is iets aan de hand tussen Murat en Wei Xian. Ze hebben elkaar uitgescholden? Je zegt er wat van. Zo laat je zien dat je dat niet accepteert. Goed.

Je neemt de tijd om ook weer de tafels terug te zetten. Goed. Wel net zo fijn voor de volgende collega.

De klas ruimt de stoelen en tafels op. Ik moet zeggen, ze zetten ze op de plek terug zonder mokken, mooi.

Je wilt nog iets zeggen en krijgt de klas ook aan het luisteren. Prima. Erg impressive.

Je evalueert nog even dat het leuk ging, maar ook een beetje druk en lawaaiig. Prima.

Murat, Melih, Gregory, Wei Xian moeten even blijven vanwege iets wat er net gebeurde.

Jarneley moet ook blijven, omdat ze ineens op de grond ligt.

Na de les praat je met Gregory en Jarneley. Wei Xian staat erbij en Melih en Murat zitten een beetje verloren in de klas. Nu ga je met Murat, Melih en Wei Xian praten. Het is allmeaal moeilijk, moeilijk. Niemand heeft schuld en Melih zeurt alleen maar dat hij weg wil.
___________________________________________________________________

Ik heb deze les een diagnostische toets afgenomen, omdat tussentijds evalueren een vereiste is voor p-taak 5 en omdat het natuurlijk ook erg handig is om te zien wat ik nog extra kan uitleggen dinsdag voor de toets.

Het was een leuke les waarin vanalles gebeurde. Eerst iets heel leuks: Vier jongens kwamen naar me toe met de mededeling dat Remco iets voor mij had. 'Mevrouw, mevrouw, Remco heeft iets voor u.' Dus ik zei: 'Heb jij iets voor mij Remco? Nou, laat eens zien.' Waarop Remco een papier onder zijn trui vandaan haalt waarop staat 'I love (in de vorm van een ingekleurd hartje) you'. Hij kreeg er een kleur van. Dus ik zei: 'Nou dank je wel. Is dit alvast jouw Valentijnskaartje voor mij? Wat leuk zeg.' Toen schaamde hij zich ook niet meer zo. Leuk hè?

Wat minder leuk was, was dat tijdens het spel bij een aantal leerlingen de gemoederen hoog opliepen. Ze kregen ruzie en wilden elkaar bijna slaan. Ik kon er nog net tussen komen en heb meteen gezegd dat ze na de les in het lokaal moesten blijven. Zulk gedrag tolereer ik natuurlijk niet. Uiteindelijk viel het nog allemaal reuze mee. Het was meer 'the heat of the moment'.

Les 3: th1a - 13.00 - 14.00 uur

De klas komt binnen en gaat zitten. Sommigen pakken hun boeken, anderen niet. Dat is vrij normaal.

Ik moet nog iets zeggen tegen de klas (over het schoolfeest en hun rapport). Daarna neem je het over en dat gaat goed. Je begint ook in deze klas met de diagnostische toets. Dat gaat prima. Ook deze klas begint een beetje aan je te wennen.

Je waarschuwt Sander. Zijn vader is al jaren conciërge op deze school. We zijn dus ook allemaal erg gek op Sander. Hiermee bedoel ik niet dat Sander alles maar mag hoor, dat wil zijn vader ook niet. Het is alleen leuk om te weten.

Je wilt beginnen met de opdracht en waarschuwt Asmara. Zij heeft een bloedneus. Had je dat gezien? Leerlingen vinden het fijn als je dat opmerkt en het daar met hen over hebt. Als je het gezien had en er aandacht aan gegeven hebt, heb ik niets gezegd. (Ja, dat had ik. We hadden het er al even over gehad. Ze had al een hele tijd een bloedneus, zei ze. Ik heb haar later ook maar een schone zakdoek gegeven.)

Je schrijft Asmara op, vergeet haar niet.

De stoelen moeten aan de kant en ze kunnen beginnen. De th1b klas had het iets sneller door. Komt dat door de klas, of door je uitleg? Bij th1b was je uitleg iets duidelijker.

Deze klas heeft nog geen Dans&drama gehad. Dat kun je wel merken, ze zijn veel gereserveerder en blijven er allemaal bij zitten.

We zijn nu aardig wat minuten verder en ik moet zeggen dat ze het beter doen dan th1b. Ze hebben nu goed door hoet het moet. Ze zijn rustiger en gaan maar door. Leuk hoor!!

Slim van je om hen er nu op te wijzen dat ze moeten uitbeelden. Of.... bedenk ik me net, moeten ze eerst omschrijven en dat uitbeelden. In dat geval snapt deze klas het veel beter. (Juf Helen was een beetje in de war denk ik.)

Dylano kan dit soort opdrachten niet. Hij durft zichzelf niet te geven. Hij heeft pdd-nos, daarom is hij ook zo moeilijk aanspreekbaar. Soms moet je hem laten.

Ook Nigel heeft pdd-nos en kan dit niet zo goed. Laat hem ook maar een beetje.

Je neemt ook nu de tijd om op te ruimen. Heel goed. Iedereen zit weer op zijn/haar plek en je wilt de aandacht. Dit duurt even, maar het lukt je. Erg goed. Deze klas heeft alleen een spanningsboog van een goudvis. Je moet nu weer om aandacht vragen. Nu gaat dat iets moeilijker.

Feedback Marianne de Jong (ze zat er deze les bij)
Les 3: th1a - 13.00 - 14.00 uur

Goed dat je door de klas loopt en je niet verstopt achter je bureau. Zo blijf je beschikbaar voor vragen.

Netjes dat je een leerlinge corrigeert op de manier waarop ze zit. 'Ga recht zitten.' Maar houd wel in de gaten of ze dit ook blijft doen. Na vijf minuten zat ze weer scheef.

Top dat je de namen kent!

Goed dat je zegt wat ze moeten doen als ze klaar zijn: 'Stil zijn en rustig wachten.' Maar zorg ervoor dat ze zich eraan houden. Hier achterin was af en toe wat geroezemoes en dat hield ook niet op nadat je de klas corrigeerde.

De hoofdregels van het spel hadden ook uitgeschreven (max. 3/4) op het bord gekund ter herinnering. Nu werd er namelijk nog veel geschreeuwd.

Leerlingen blijven netjes zitten, pluspunt!

Heg je wel gezien dat Asmara een bloedneus heeft?

Je loopt nu veel heen en weer tussen twee groepen. Je had ook de ene helft van de klas tegen de andere helft kunnen doen. Dan was je ook zelf degene geweest die de controle had over de tijd (stopwatch).

De leerlingen zijn erg actief en vinden het leuk.

De leerlingen maken veel lawaai. Af en toe net iets te hard geschreeuw. Je moet hen vaak corrigeren, wat jou weer moeite kost omdat het niet geheel doordringt.

Een leerling zei nadat alle tafels en stoelen weer goed stonden een aantal keer 'suck my dick'.

Leuk dat je de leerlingen vraagt wat ze van het spel vonden.

Netjes dat je hen eraan herinnert dat ze volgende week een toets hebben en op het hoesje van hun rapport.

Goed dat je de leerlingen erop attendeert op de rotzooi om hen heen en dat ze hun plek netjes moeten achterlaten.

Je hebt gezegd dat de leelringen nog niet weg mochten, maar dat hebben ze echter wel gedaan.

Wel goed dat je Asmara echt nog even apart nam.
___________________________________________________________________

Het was een leuke les. De leerlingen deden leuk mee en er zat gelukkig niemand in het lokaal naast ons, waardoor ze iets drukker konden zijn dan de andere klas. Ik heb wel geprobeerd het volume wat naar beneden te krijgen, maar dat is moeilijk bij zo'n spel en ze waren zo leuk bezig dat ik er ook niet mee wilde stoppen.

Ik snap wel dat Marianne vind dat ik de klas beter in twee groepjes had kunnen verdelen, maar dat heb ik opzettelijk niet gedaan. Ten eerste waren er dan niet genoeg woordjes geweest om elke leerling aan de beurt te laten komen. Nu had ik twee keer dezelfde 27 woordjes voor de vier groepjes. Ten tweede zou je bepaalde leerlingen dan niet horen, ze zouden niet persé hoeven meedoen, omdat er toch zoveel anderen waren die het antwoord wel gaven. Nu moest iedereen eigenlijk wel meedoen. Ik vond het ook leuk om de leerlingen de verantwoordelijkheid te geven om de tijd in de gaten te houden. Je moet ze af en toe ook wat vertrouwen geven en niet overal met de neus bovenop willen staan.

Dat een jongen een aantal keren zei: 'Suck my dick', heb ik niet gehoord. Waarschijnlijk stond ik aan de andere kant van het lokaal. Je kunt ook niet altijd alles horen.

Al met al was ik heel tevreden en ging het met deze klas deze les al een stuk beter dan de vorige. Ze raken een beetje aan me gewend geloof ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten