zondag 12 februari 2012

Stagedag 12, 7 februari

Ik ben twee weken niet naar op stage geweest vanwege de tentamenweken. Toen ik Helen een paar dagen voor de stage weer opbelde, vertelde ze mij dat de leerlingen er niets aan hadden gevonden dat Helen weer voor de klas stond. Ze pikten het niet zomaar, zei ze. Dat vond ik leuk om te horen, dus ik kreeg ook weer meer zin in de stage.

Ik ga mijn activerende lessenserie bij th1a en th1b doen. Ik ga me bij deze activerende lessenserie richten op de woordjes en verschillende manieren om deze te kunnen leren. Ook ga ik me richten op de Stones en op de grammatica. Ik merk namelijk dat de leerlingen veel fouten maken in de woordjes tijdens de toets, terwijl dat juist een onderdeel is waar je makkelijk op zou kunnen scoren. Ook de oefeningen met de Stones gaan bij veel leerlingen niet zo goed. Aangezien ik me aan een tijdschema moet houden, waarbij ik alles van het hoofdstuk binnen een bepaalde tijd moet behandelen, heb ik ervoor gekozen om me bij de activerende lessenserie te richten op het hoofdstuk waar we mee bezig zijn. Vandaag begin ik met die activerende lessenserie bij th1a en th1b.

De lessenserie:
Les 1: memoryspel
Les 2: spel met omschrijven en uitbeelden van woordjes
Les 3: spel met de Stones en meervoud van woorden

Feeback Helen ten Berge
Les 1: kt1a - 8.00 - 9.00 uur

Het is buiten heel erg koud en er ligt sneeuw. Jij hebt vertraging en daarom begin ik de les. We zijn begonnen met een so'tje en jij neemt het om 8.30 uur over. De leerlingen hebben je twee weken niet gezien i.v.m. toetsen en nu moet je ook nog halverwege beginnen.

Geen ideaal begin vandaag. De leerlingen zijn ook een beetje van slag. Ze zijn weer een beetje aan het uit testen. Ze zijn druk. Je bent a/an aan het uitleggen.

Sirano daagje uit en je schrijft hem op - goed. Alko is ook aan het uitproberen.

Nu begin je met the/the(i).

Misschien was het beter geweest als je na a/an de oefening had gedaan en dan the/the(i) en de oefening. Nu komt alles tegelijk.

Je geeft nu huiswerk op. Dit is een beetje te laat, neem hier de tijd voor.

Sirano moet blz. 45 overschrijven. Onthoud dit.
______________________________________________________________________

Mijn dag begon niet lekker. Ik zat met -14 in de auto die niet warm wilde worden. Mijn bus was op tijd, maar de trein vertrok met vertraging. Toen moest ik nog 20-25 minuten lopen in -14. Ik was bevroren toen ik aankwam. Ik kwam de les binnen toen Helen net tegen de klas zei dat ik iets later zou komen, omdat ik vertraging had. Als je het over de duivel hebt, trap je hem op zijn staart. Helen is de les toen wel begonnen, zodat ik nog even kon ontdooien. De leerlingen begonnen toch met een so.

Het was weer even wennen, maar dat duurde op zich niet lang. Ik heb de leerlingen de grammatica uitgelegd terwijl Helen met een meisje naar een studio ging om het haar apart uit te leggen.

Helen gaf me een goede tip over dat ik beter eerst een stukje grammatica kan doen en meteen de opdracht die daarbij hoort, voordat ik met een nieuw stukje grammatica en bijbehorende opdracht begin. Dan zijn de leerlingen er nog goed met hun gedachten bij. Dit ga ik meenemen voor volgende lessen.

Les 2: th1a - 10.30 - 11.30 uur
Je hebt deze klas voor het eerst. Toch accepteren ze het direct en doen meteen mee met de persoonlijke en bezittelijke voornaamwoorden.

'Als dit goed gaat en jullie doen goed mee gaan we straks ook nog een spel doen.' Dit heb je al ingepland en ga je hoe dan ook doen. Wees voorzichtig met dit soort uitspraken.

Ze moeten een schrift pakken. Dit brengt veel rumoer met zich mee. Dat is normaal voor deze klas, ze zijn er druk en speels.

Ze bginnen vrijwel direct met de opdracht. Het geklets blijft doorgaan. Sommigen hebben het over de opdracht, anderen over totaal iets anders. Houd dat in de gaten.

Je wilt nakijken en vraagt om stilte. Dat lukt je ook - goed zo. Bij deze klas is het een kunst om het vast te houden.

Het nakijken gaat goed. Mooi zo.

Je begint met de memory. Dat kan iedereen, dus dat is leuk. De leerlingen zijn enthousiast en er wordt druk gespeeld. Mooi zo.

We zijn twintig minuten bezig en de spanningsboog neemt af. Je besluit het nog een derde keer te doen.

De kinderen moeten opruimen.

Jij gaat een toets opgeven. Je neemt de tijd en doet het uitgebreid. Goed.

Je zegt ook dat ze het op moeten schrijven in hun agenda. Prima.

Je bent iets te vroeg klaar. Laat de kinderen nog niet gaan, dan stoor je de collega's.
__________________________________________________________________________

Ik vond deze les moeizaam gaan. Ik kende de leerlingen nog niet bij naam en daar baalde ik van. Ik nam me dan ook meteen voor om de namen de volgende dag allemaal te kennen. Nu kon ik de leerlingen niet bij naam roepen als ze zaten te kletsen, wat de les zo nu en dan wel hinderde.

Ik heb het deel van de les opgenomen dat ze het spel aan het spelen zijn. De meeste leerlingen deden goed en leuk mee en waren er enthousiast over. Er was één groepje dat niet goed mee deed en dat kwam door één jongen. Hij gooide de boel steeds weer door elkaar. (Ik wist toen nog niet dat hij Pededenos heeft en ADHD, maar dat vertelde Helen mij de volgende dag na die les.) Ik vond het erg vervelend en ben regelmatig bij dat groepje gaan staan om er op toe te zien dat ze toch het spel serieus gingen spelen.

Het opruimen ging heel snel. Dat komt, denk ik, doordat ik van tevoren had gezegd dat ze twee minuten kregen om op te ruimen, alle tafels en stoelen netjes recht te zetten en stil op hun plek te zitten. Na twee minuten was dan ook daadwerkelijk alles opgeruimd en zaten ze stil op hun plek. Dit vond ik wel even een fijn moment.

Les 3: th1b - 13.00 - 14.00 uur

De klas is vrij druk. Je pakt je spullen en gaat beginnen met de les. Persoonlijke voornaamwoorden: Je herhaalt even wat ze geleerd hebben.

Je vraagt Murat. Hij is een beetje overstuur, omdat hij een aanvaring heeft gehad met Linda Eleveld. Hij snottert nog steeds, daarom kan hij geen antwoord geven. De rest van de klas doet het goed.

Je geeft de extra opdracht die je had gemaakt en de leerlingen gaan dit braaf maken. Op een gegeven moment is iedereeen klaar en ga je nakijken. Dit gaat op zich wel goed. Althans ze weten het. Voor de rest blijft de klas druk. Dat is altijd al zo geweest. Het zijn er ook veel. Opeens is het weer rustig, heel vaag.

Je begint met de memory. Je zet de klas in 5 groepjes. Iedereen begint al te schuiven en jij wilt nog iets zeggen. Dat is altijd heel moeilijk. Het lukt je en de klas gaat in groepjes zitten. Prima.

Sommige groepjes beginnen meteen, andere doen er heel lang over om te beginnen. Dat is altijd zo. Ze zijn erg enthousiast. het gaat gepaard met een enorm stuk kabaal, maar goed, zolang ze het leuk vinden...

Je wilt de aandacht van de klas. Dit gaat heel moeilijk, zoveel kabaal is er. Je kan op zo'n moment even met je stift op het bord tikken.

Yasmine komt bij je met Kimberley. Ze heeft iets met haar lip en beugel. Bloed? Je stuurt hen even naar de wc - prima.

Er komt een collega binnen, die heeft last van het lawaai. Jij wilt dit aan de klas vertellen, maar het kost je veel moeite om dit over te brengen. Ook nu lukt het je wel. Goed zo.

Het volume zwelt weer aan, nu moet je er wel iets mee doen. Stop er mee, dit heeft geen zin zo. Je besluit het nog een derde keer te proberen. Je spreekt ze aan, afwachten maar. De rek is eruit, veel leerlingen zijn met iets anders bezig. Je stopt er ook mee.

Je geeft de klas een compliment. Je had al op het bord een datum gezet. Deze leerlingen pikken dat meteen op en pakken hun agenda al uit zichzelf. Slimme klas (er zit wel niveau in).

Je geeft een proefwerk op. Je neemt de tijd ervoor, je legt het goed uit. Prima.

Je bent vijf minuten vooraf klaar. Laat de leerlingen niet alleen werken. Leerlingen die niets te doen hebben zijn levensgevaarlijk. Praat even met hen over de dag of komende week, of afgelopen weekend, of over de voorjaarsvakantie.
_____________________________________________________________________

Ik vond dit een hele leuke les. Dit is de klas waar ik nu het meest een band mee heb. Ik kwam binnen en ze vroegen me meteen hoe mijn tentamens gingen en of ik tentamens leuk vond. Sommige leerlingen kwamen naar me toe voor een praatje en ik heb tijdens deze les ook met verschillende leerlingen een praatje gemaakt. Er zitten een paar donderstenen bij, maar het is wel een hele leuke klas.

Ook met deze klas ging ik memory doen. Deze klas speelde over het algemeen leuker mee dan de leerlingen in de andere klas. Ze vonden het leuk, dat kon ik merken. Ze waren wel erg druk en op een gegeven moment kwam Miriam (docent Nederlands) naar me toe om te zeggen dat ze last had van de drukte in mijn klas. Ze nam een toets af. Ik heb toen geprobeerd om het volume van de klas naar beneden te krijgen en heb meerdere malen gewaarschuwd, maar ze bleven druk. Je kunt het verwachten bij zo'n spel in groepjes, maar toch was dat jammer.

Yasmine was net naar de orthodontist geweest en één van de blokjes stak in haar tandvlees. Het bloedde en het deed haar heel erg zeer. Ik ben af en toe naar haar toe gegaan om te vragen hoe het ging en dat deed haar goed.

Ik vind het fijn dat ik met deze klas al zo'n goede band heb. Ik had dan ook weer zin in de volgende les.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten