dinsdag 14 februari 2012

Stagedag 14, 14 februari

Feedback Helen ten Berge
Les 1: kt1a - 8.00 - 9.00 uur

We beginnen met een proefwerk, lekker rustig dus. Eerst zet je de leerlingen uit elkaar en moeten ze de tafels leeg maken. Je deelt de antwoordbladen uit en zegt dat ze stil moeten zijn. Daarna deel je de opgaven uit en gaat met de leerlingen bespreken wat de bedoeling is. Prima.

De leerlingen gaan aan de slag en jij loopt rond om te helpen en te kijken, goed.

Het is 8.30 en iedereen is klaar. Je gaat de toets ophalen.

Nu het volgende: Wat ga je doen?? Je gaat schuilnaampje doen. Dit doe je erg leuk en de leerlingen doen goed mee.
_____________________________________________________________________

Het was een lekker rustig begin vanochtend. De leerlingen waren al vrij snel klaar met de toets en daar had ik niet op gerekend. Toen het 8.30 was en ik de toetsen ophaalde, had ik bedacht dat ik wel galgje met hen kon doen of hun kon vragen of ze liever ergens voor wilden leren. Helen zei tegen me dat ik ook wel schuilnaampje kon doen. Schuilnaampje gaat als volgt: Alle leerlingen schrijven voor zichzelf een schuilnaam op een papiertje. Ik haal de papiertjes op en schrijf alle schuilnamen op het bord. Dan mag iemand beginnen met raden van wie een bepaalde schuilnaam is. Is het goed, dan mag ze nog een keer raden, is het fout, dan is degene aan de beurt van wie ze dacht dat de schuilnaam was. Zo gaat dat verder totdat alle schuilnamen bij de juiste personen zijn geplaatst. Ik vond het een leuk spel en de leerlingen deden fanatiek mee.

Les 2: th1a - 10.30 - 11.30

Je begint (of wilt beginnen) en krijgt de klas vrij vlot stil.

Je neemt met hen door wat er fout gegaan is op de diagnostische toets die je vorige keer met hen hebt gedaan. Je legt uit dat je dat met hen door wilt nemen zodat ze morgen geen fouten maken in de toets. Prima.

De klas doet mee, maar gaat heel snel elke keer weer praten. Je moet na elke vraag de klas weer stil krijgen. Je mag er best iemand uitsturen hoor. Het is op zich lastig om eentje te pakken, maar het zal wel helpen.

Tussendoor komen er bovenbouw leerlingen met rozen binnen vanwege Valentijnsdag. Dit geeft natuurlijk ophef. Je gaat er even met hen op in, prima.

Je gaat nu maatregelen nemen 'De volgende die ik hoor, schrijf ik op en komt na de les bij me'. Goed.

Je schrijft Thomas op. Prima, de klas is er even van onder de indruk en wordt stiller.

Je gaat nu iets anders doen. De klas moet in groepjes en jij schrijft op wie de meeste zinnen uit de stones weet te vertalen. Nederlands-Engels. Leuk, maar wel druk.

Ik neem ondertussen Jacob even mee.

Ik kom terug en het spel wordt volop gespeeld.

Je hebt nu inmiddels wel vijf namen op het bord. Is dat niet teveel? Op een gegeven moment vinden leerlingen het grappig worden. Dan moet je andere maatregelen nemen zoals iemand wegsturen.

Ik heb vijf jaar geleden een stagiair gehad die 13 namen op had geschreven. De leerlingen deden op een gegeven moment erg hun best om op het papiertje te komen.

Je gaat nu snel een spel doen met enkelvoud. Jij schrijft een woord op en de klas moet het woord in meervoud zetten. Leuk. Het bekende probleem, ze willen alles met 's schrijven. Neeeeee!!!

Je benoemt dat je vijf namen op het bord hebt en dat je dat te veel vindt. Goed.

Je neemt nog alles van de toets met ze door, prima.
__________________________________________________________________

De leerlingen waren druk. Ik had meer moeite met hen dan de vorige keer. Dat vond ik echt ontzettend jammer. Op een gegeven moment kwam er een docente uit het lokaal naast ons naar ons toe met de vraag of het wat zachter kon, omdat haar klas een proefwerk had. Ik voelde me daar vervelend onder. De klas werd daarna gelukkig wel stiller en het is niet meer zo'n kabaal geweest daarna, maar af en toe waren ze nog wel behoorlijk druk.

De klas moet denk ik nog steeds een beetje aan mij wennen. Ik had het met deze klas liever anders aangepakt. Bij de andere klassen had ik aan het begin 'normale' ouderwetse lessen, waarbij ik iets uitlegde en zij oefeningen maakten die we daarna bespraken. Het orde houden ging daarbij wel beter en de klassen wisten al snel waar mijn grenzen waren. Die klassen luisteren nu over het algemeen beter naar mij, ook tijdens de spelletjes die ik met hen speel. Als ik hen waarschuw of opschrijf, schrikken zij daar ook meer van terug. Ik weet nu wel dat ik bij een volgende stage niet weer bij de eerste lessen al begin met drama-activiteiten en spelletjes.

Tijdens het maken van meervoud van de enkelvoud woorden die ik had gemaakt, hoorde ik heel veel leerlingen zeggen: ' s (komma s, komma s!). Ik heb toen nog een paar keer nadrukkelijk gezegd dat het bij het maken van meervoud NOOIT komma s wordt. Hopelijk hebben ze dat nu door en doen ze het morgen op de toets goed.

Ik was opgelucht dat de les erop zat. Op naar de volgende: het oude vertrouwde th1b klasje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten