zondag 12 februari 2012

Stagedag 11, 18 januari

Ik heb vandaag weer aan twee klassen lesgegeven. Ik zal weer de feedback van Helen tonen en er nog iets over zeggen.

Feedback Helen ten Berge
Les 1: kt1a - 9.00 - 10.00

Strafwerk Alko?

Huiswerk op het bord - goed.

Je begint met nakijken en begint ook direct. Prima, de vaart erin.
Je geeft ook ruimte voor meer mogelijkheden bij het nakijken (er waren meerdere antwoorden mogelijk) - goed.

Bij opdracht 15 mag je wel het bord gebruiken voor de duidelijkheid.

Alko heeft zijn huiswerk niet gemaakt. Je spreekt hem hierop aan.

Ook oefening 16, of vooral oefening 16, moet even op het bord. Je komt erachter dat veel mensen de oefeningen niet als huiswerk hebben gemaakt. Dit is huiswerk voor de volgende keer, zeg je. Onthoud je dit wel? Je had ook even de tijd kunnen geven om het nu direct te maken. Dan heb je het afgerond.

Je gaat verder met Countries and Cultures. je legt goed uit en de leerlingen gaan direct aan het werk - goed.

Je slaat oefening 19 over. Onthoud je dat wel? Ik zelf vergeet dat soort dingen altijd. Als je meerdere klassen hebt, heb je er zo'n administratie van.

Je begint met 'Kids' rules for online safety' en begint met voorkennis activeren. Oefening 25. Dan ga je verder met de tekst, 5 dingen die je wel en 5 dingen die je niet moet doen op internet. Ook hiermee gaan de leerlingen direct aan het werk. Je kletst nog even met hen over hun eigen ervaringen met internet en vertelt een verhaaltje over een vriendin van jou die een keer een mobiel had gekocht op internet voor 500 euro, wat oplichting bleek te zijn. (Dat is ook  niet slim van die vriendin. Is dat echt zo?)

Annelieke steekt haar vinger op (of jij loopt toevallig langs) en zegt: 'Ik snap er helemaal niks van.' Last is dat hè? Ik weet zelf ook nooit zo goed wat ik ermee aan moet. Het kan niet zo zijn dat ze helemaal niets snapt. Blijft moeilijk.

Alko laat uiteindelijk zijn strafwerk zien. Raar dat hij dat wel heeft terwijl hij zegt dat hij zijn boeken net mee hand en dus zijn huiswerk niet heeft.

Je gaat nakijken en schrijft de 5 don'ts op het bord, prima. Al zijn de leerlingen wel een beetje moe en hongerig zo voor de pauze.

De 5 do's ga je nu bespreken, maar schrijf je niet op. Waarom niet? Oh, 2 schrijf je wel op. Er is iets van verwarring ontstaan, vraag dan welk nummertje ze bedoelen van de tekst. Nu is het wel een beetje vaag. Er staan nu 3 van de 5 antwoorden op het bord.

Oefening 27 moeten ze nu maken, die gaat lastig. Deze opdracht heeft ook iets meer uitleg nodig.

Je schrijft het huiswerk op het bord.
______________________________________________________________________________

Ik had er met opzet voor gekozen om een bepaalde opdracht over te slaan, omdat dat een luisteropdracht was die beter te combineren was met andere opdrachten in het werkboek. Ik wilde deze les met lezen bezig. Dit vergt al veel concentratie van de leerlingen, dus wilde ik hen niet ook nog laten luisteren.

Ik was wel vergeten om opdracht 16 opnieuw op te geven als huiswerk, dus ik had het de leerlingen inderdaad gelijk even moeten laten maken.

Ik merkte bij het bespreken van de do's en dont's dat de aandacht van de leerlingen verzwakte. Ik koos er toen voor om het bij de moeilijkste antwoorden te houden. Dat dit voor verwarring heeft gezorgd, begrijp ik naderhand wel.

Les 2: th1b - 13.00 - 14.00 uur

Strafwerk: Mohammed, Gregory, Jarneley, Remco

Remco en Gregory zitten weer naast elkaar. Dat ging gisteren niet goed. Ik had hen bij voorbaat al uit elkaar gezet. We zullen zien hoe het gaat tijdens deze les. Het is ook een groot groepje daar.

Je schrijft op het bord dat we het huiswerk gaan nakijken - prima.

Op een gegeven moment is de enquête klaar en begin je met nakijken. Dit gaat redelijk okee. Je komt erachter dat veel leerlingen oefening 11b niet hebben gedaan. Je geeft hun nog even tijd. Goed, dan ben je er maar mee klaar. Anders spring je ook maar zo door het boek. Je geeft hun tijd en krijgt ze zo weer terug voor het nakijken. Prima.

Het nakijken gaat redelijk vlotjes. Je zet Gregory apart. Heel goed.

Er is veel gekibbel om de uitspraak van de naam van Gregory. Daarna gaat het nakijken iets lastiger. Misschien duurt het te lang en kunnen ze dat nu niet hebben.

Je gaat het verschil tussen 'can' en 'could' uitleggen. Tussendoor krijg je vragen over de cijfers, vervelend. het gaat nu heel moeilijk met uitleggen. Je kunt er ook voor kiezen om nu iets anders te gaan doen; de computeropdracht misschien. Dan kun je dit stukje het tweede uur doen.

Je zet de leerlingen aan het werk, maar de koek is een beetje op bij hen.

Je zegt dat je verder wilt en de klas wordt vrij snel rustig - impressive!! Probeer nu dit vast te houden, de leerlingen beginnen vrij snel weer met kletsen. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met zeggen: 'Voordat we verder gaan, wil dat dat je goed meedoet. Ik ga niet meer waarschuwen, anders kun je vertrekken.' Daar moet je je dan ook aan houden.

Gregory moet terugkomen na de les.

Je zet de leerlingen aan het werk met het huiswerk. Je legt het nog even extra uit.
_____________________________________________________________________________

Het is inderdaad een groot verschil of ik de leerlingen vroeg in de ochtend heb of pas in de middag, maar om alle stof te kunnen behandelen zal ik ook 's middags wel eens iets moeten uitleggen. Ik kies er vaak al voor om in de middaguurtjes de meer simpele dingen uit te leggen, zodat ze er bij de moeilijker grammatica volledig met hun gedachten bij zijn.

Ik merk dat deze klas steeds meer aan mij begint te wennen. Ze luisteren beter naar me en als ik wil dat het stil is, zijn ze ook eerder stil dan tijdens de eerste lessen.

Helen is een voorstander van de leerlingen eruit sturen als ze teveel kletsen, maar ik ben dat niet. Ik krijg regelmatig feedback dat ik de leerlingen er ook best uit mag sturen. Ik vind de leerlingen er uitsturen geen goede oplossing. Ten eerste heb ik nog geen moment meegemaakt dat iemand echt te ver ging en ten tweede wil ik dat ze mijn les helemaal bijwonen, want dan leren ze meer dan in het strafhok. Ik wil iemand er alleen uitsturen als dat wat mij betreft echt noodzakelijk is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten